Order Guidelines

Saturday, December 31, 2011

Siapa Kawan Anda

*gambar ihsan google*



Assalamualaikum.

Nak cerita pendek je ni.

Kawan duniawi dan kawan ukhrawi.
Tak tau la kalau istilah ni memang wujud dan dah digunakan, tapi kali ni saya menulis atas idea sendiri yang diilhamkan oleh Allah.

Kawan duniawi tu kawan keduniaan kita. Kawan kita bergelak tawa, kawan kita bergurau senda, kawan kita bermain, kawan kita bersiar-siar, kawan kita bersosial. Ada kebaikan dan ada keburukannya kawan duniawi ini. Kita memang gembira bila bersama dengan kawan duniawi, tapi kita berkemungkinan besar akan terlibat dengan gejala lagho. haha

Kawan ukhrawi ni kawan yang membantu kita mengingati akhirat. Kawan yang banyak memberi pengisian kepada kita. Kawan yang boleh membantu kita berfikir mengenai tujuan kita dihidupkan di dunia ini. Kawan yang boleh membantu kita untuk terus berada di landasan yang betul, landasan yang menuju Allah SWT. Kawan ukhrawi ini tiada keburukannya. Hanya kebaikan semata. Mereka boleh dibawa bercerita tentang masalah kita, mereka boleh menjadi pengubat ketika kita sedih, dan mereka boleh menaikkan semangat kita untuk terus berjuang di landasan yang benar.

Saya bersyukur dikurniakan sahabat yang ramai dan baik. Ada yang duniawi, dan ada yang ukhrawi. Saya rasa perbezaan inilah yang melengkapkan diri saya. Saya rasa kehidupan sosial saya dapat diseimbangi. Terima kasih Ya Allah.

Kenalpasti siapa kawan duniawi dan siapa kawan ukhrawi anda, insha Allah anda dapat mengawal cara hidup anda :)

Assalamualaikum! :D



*nak promote Bro Nayzak lagi. haha*

No comments:

Post a Comment